Workshops

Het smeermiddel tussen dit alles is ‘grafiek’ ! Kunst creëert ontmoeting

Grafiek kan je aanleren aan alle leeftijdsgroepen en op ieder niveau ; van de eenvoudige duimafdruk tot de meest ingewikkelde procédés.  Grafiek is in dit verhaal slechts een ‘middel’ en geen ‘doel’ op zich.

Bij leerlingen uit het eerste studiejaar is etsen iets magisch.  Een goocheltruc die maakt dat je via krassen in een plaatje een tekening kan maken en hermaken.  Met mentaal gehandicapten komt het erop aan de techniek eenvoudig aan te brengen zodat ze zelfstandig met de techniek kunnen omgaan in hun beeldend werk.  In Zuid-Afrika was het een workshop diepdruk met alternatieve materialen en dragers.  De mogelijkheid om aan het nodige materiaal te geraken was hier primordiaal.  Een socio-cultureel project met gevangenen leert je werken binnen de opgelegde regels van veiligheid.

De meerwaarde van het begeleiden van projecten ligt in het aangaan van uitdagingen, het intens beleven van ervaringen, het aanpakken van confrontaties en tijdig stil staan, evalueren en weer uitdagen… Iets aanleren op het ritme van de groep met accenten en rustpauzes en stevige solo’s van elk afzonderlijk individu was en is de boodschap.

Hope For The Children, 2022
Rong Vean – Phnom Scrok Cambodja

Veertien dagen verbleven we in het ruraal dorpje, waar we werkten voor het project Hope For The Children. Buiten veel vergaderen, herstelden we tal wat kapotte zaken.. Ik luisterde sommige klassen op met een artistiek invulling en gaf ook wat tekenles.

Project “Oiseaux en liberté”, 2021
In
de gevangenis van Ieper

“Ik wil een muurtekening maken van een soort stad met open kooien, waarvan je droomt als je weer in vrijheid bent.” Eigenlijk hun versie van een leefbare gevangenis. De beste delen van hun ontwerpen in lino scan ik in om er een grote print mee te maken voor de centrale gang. We drukken alles in zwart, maar ik kan op de computer alle kleuren aanpassen. 

Project ‘Zieke Meesters’, 2021
Heilige Familie Ieper
en Kunstwerkplaats de Zandberg Harelbeke

Het uitgangspunt : Veel beroemde kunstenaars hadden een ernstige ziekte of handicap. Toch lieten zij zich niet tegenhouden, en maakten hun beste werk, ondanks, en soms zelfs dankzij, hun beperkingen.

De uitdaging : Ieder heeft in zijn/haar leven een rugzakje mee. Vol mogelijkheden en beperkingen. In deze week ontwierpen we in duo’s de rugzak van je leven. Met de projectweek willen we twee groepen samen brengen met verschillende leeftijden, verschillende achtergronden, verschillende beperkingen. We willen de creatievelingen laten samen werken in groepjes één op één en doorheen de week elkaars talenten en beperkingen laten ontdekken.

Vluchtelingen op bezoek, 2020
Heilige Familie Ieper (samen met Pascal)

Vluchtelingen uit ‘Peace Village in Mesen’kregen een hartverwarmend onthaal. Zo organiseert de afbeelding Beekaa een workshop rond het drukken van grafische maskers.

Gerard Vermeersch, 2019
Zesde beeldende kunsten Heilige Familie Ieper

De leerlingen van het zesde jaar beeldende kunsten van de Heilige Familie dompelden zich onder in de jaren zeventig.  Zij kozen ervoor om drie gekende conférences van Gerard visueel voor te stellen in drie kamers van een woning.  Volledig in de stijl van het Yper Museum en vol humor. 

Bietenlantaarns, 2019
Zesde beeldende kunsten i.s.m. museum Yper

Verenigingen en scholen uit het Ieperse slaan de handen in elkaar met het Yper Museum. Samen halen ze een oude traditie van onder de modder: bietenlantaarns voor Sint-Maarten. Voederbieten van landbouwer Karel Coene werden door de papascouts uitgehold en klaargemaakt zodat de kinderen ze kunnen meedragen.

Leerlingen van het vijfde leerjaar van verschillende basisscholen versierden de lantaarns onder begeleiding van de leerlingen van zesde beeldende kunsten.  Onze leerlingen konden testen of ze eventueel pedagogische kwaliteiten bezaten.  Sint-Maarten was er gelukkig om.

Project Kittenkat 2018
Creatieve richtingen Heilige Familie Ieper

Voor deze editie werkten we samen met Stad Ieper, CO7 en de Katttenstoet. We zijn een ‘Heilige’ Familie, een duidelijke verwijzing naar onze katholieke achtergrond. Daarom kiezen we ervoor om de ‘devotie’ van de kat’ als uitgangspunt te nemen. Uitgewerkt in een tentoonstelling, een processie en een performance.

Project Contéverkeerd 2016
Creatieve richtingen Heilige Familie Ieper

Iemand bestempelen. We bestempelen o zo graag iemand.  Hij/zij is averechts – conteverkeerd : een autist, een Gilles, een brilkas, een chaoot, een misrekenaar, een dementerende. Zes Beekaa bestempelt ‘letterlijk’ de modellen. Maar… met eetbare inkt en een vleugje idyllische muziek Smakelijk.

De daily Sound, 2016
Beeldende kunsten i.s.m. kunstwerkplaats de Zandberg Harelbeke

Geluidskunst krijgt een steeds prominentere plek binnen de beeldende kunst. Leerlingen zesde beeldende kunsten, samen met kunstenaars met een verstandelijke beperking, inspireren zich op geluiden/klanken en vertalen hun dagelijks leven in zelf geregistreerde en gemonteerde geluiden. Kortom ze ‘vangen geluiden’ o.l.v. Kris Strijbos.

Huis van de stad, 2016
Beeldende kunsten i.s.m. museum Ieper

Werken aan het stadsmuseum van de toekomst.  De ‘9 levens van Ieper’ of de 9 thema’s waarrond het museum wordt opgebouwd, worden voorgesteld aan het publiek.  Zesde beeldende kunsten hielp het ‘tijdelijke’ museum vormgeven en ontwierp het participatief gedeelte in opdracht.


Vlaggenproject, 2014

In december 2014 herdenken Heilige Familie (Belgie), Loretto School (Schotland), Gesamtschule Berger Feld en Willy Brandt Gesamtschule (Duitsland), de Kerstmis verbroedering van 1914.  Toen nam Major Archibald Buchanan-Dunlop, leraar aan Loretto School, het initiatief om in het niemandsland met de Duitsers te verbroederen. Het project bestaat uit een herdenkingsevenement, een dienst in de kapel, een voetbaltornooi, dit alles doorweven met een gezamenlijk artistiek project, nl. het maken van 100 vlaggen.

Weltmerz “Om de zwaarte van de uitgemolken oorlog te verlichten”


De herdenking van het begin van WOI wordt via een bijzondere artistieke insteek belicht, namelijk via kennismaking van de wereld van het dadaïsme.  De titel is een plaksel van Welt en Merz.  Mondiaal en Collage.  De zinspeling met de Welschmerz in relatie tot de tragiek van de Grote Oorlog ligt erin vervat. De leerlingen beeldende kunsten Ieper werkten een week lang in situ en bouwden een dada work in progress.  We werkten samen met geëngageerde kunstenaars-inspirators, Peter Holvoet-Hanssens, Nick Ervinck en Kris Strijbos..

“Cabaret Volontaire”

Naast ‘het werk in progress’, vindt er maandelijk een Café Volontaire plaats (nar de Cabaret Voltaire, de artistieke verzamelplaats van de dadaïsten destijds).  Er is plaats voor een prikkelende cocktail met ernst en vertier.

Tape art, 2006

Tape art is een hippe trend in de beeldende kunst.  In plaats van verf gebruiken we schilderstape voor het maken van een muurtafereel.  Een project met 100 lln. Het lijkt banaal, het resultaat is verbluffend.

Blind Date – 2012

Een ongewoon verzoek aan Beeldende kunsten Ieper en Kunstwerkplaats De Zandberg, Harelbeke Oud leerlingen, collega’s en directie uit de Heilige Familie, leven en werken samen met een persoon met een mentale beperking. Het zijn geen bloedverwanten, het is eerder een toeval/verzoek om samen te leven, maar achteraf zijn er herinneringen, verbanden, vriendschappen…

Phoenix project – Kunstwerkplaats de zandberg Harelbeke met personen met een mentale beperking. 2007

Adam en eva, hoogdruk met pletwals, Zwevegem- 2005, met personen met een mentale beperking

Geboeid publiek, i.s.m. de Veerman – 2003

Sociaal-artistiek project met leerlingen ASO, 7 leerlingen deeltijds en 20 gevangenen in de gevangenis van Turnhout

Artist proof Studio, Zuid-Afrika – 1996

Workshop diepdruk met alternatieve materialen en dragers  (with X-rays and Tin cans) – low budget. Project met zwarten uit de Township, Johannesburg

Project 21 Huistieren – 1996

Twintig kunstenaars werken samen met twintig zuidwestvlaamse welzijnsinstellingen